Huisartsenpraktijk is geopend op:
Maandag t/m Vrijdag van 08:00u - 17:00u
Telefoonnummer:
0382038999
Telefoonnummer: 0382038999
Geopend op: Maandag t/m Vrijdag van 08:00u - 17:00u

Veelgestelde vragen

  • Algemeen
    • Ik heb een klacht over de huisartsenpost

       

      Heeft u een klacht over uw behandeling door of op de huisartsenpost, dan kunt u zich wenden tot: 

      Stichting Medrie, Postbus 40099, 8004 DB Zwolle.

      Of zie https://www.medrie.nl/

       

    • Wat als ik een afspraak vergeten ben?

      Niet verschenen op uw afspraak zonder bericht

      Het is voor ons een toenemend probleem dat mensen óf niet verschijnen op een geboekte afspraak, óf deze te laat (bv een half uur van te voren) af willen zeggen. Medepatiënten moeten hierdoor onnodig lang wachten of kunnen daardoor geen afspraak krijgen. Om daar wat aan te doen, hanteren wij volgens landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief. 

      Wat is het wegblijftarief?

      Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die niet op hun afspraak met een arts, assistente of praktijkondersteuner verschijnen of die niet uiterlijk 24 uur van tevoren de afspraak hebben afgezegd. Dit bedrag wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd die u binnen 14 dagen dient te betalen.

       Hoe hoog zijn de kosten?

      Voor een gemist enkel consult bedraagt het tarief € 10,50. Dit zijn landelijke tarieven die huisartsen voor een consult hanteren. Voor speciaal geplande verrichtingen zoals een longfunctieonderzoek, een hartfilmpje of een gesprek bij een praktijkondersteuner geldt een dubbel tarief van €21,00.

       

      Wat kan ik doen als ik verhinderd ben voor mijn afspraak?

      Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur van te voren telefonisch contact op te nemen met de assistente (niet via email). Vaak kan dan meteen een nieuwe afspraak worden gemaakt. Het kan natuurlijk zijn dat er een bijzondere reden was waarom u verhinderd was. In dat geval kunt u aan de assistente laten weten wat er precies is misgegaan. Mogelijk zullen de kosten dan niet op u verhaald worden. Indien u echter bij herhaling dergelijke redenen opgeeft behouden wij ons het recht voor om u het wegblijftarief voor gemiste afspraken in rekening te brengen.

       

      Hoe voorkom ik dat ik mijn afspraak vergeet?

      Noteer uw afspraak met ons op een plek waardoor u er tijdig aan herinnerd wordt, of vraag iemand in uw omgeving om u tijdig aan uw afspraak te helpen herinneren.

       

       

    • Kan ik naar een andere huisarts overstappen?

      Als uw relatie met uw huisarts verstoord is dan vinden wij het belangrijk dat u dit met hem of haar bespreekt.

      Mocht het gesprek niet het gewenste resultaat opleveren, dan kunt u zich wenden tot de praktijkmanager.

      In het geval dat patiënten uit twee verschillende praktijken trouwen of gaan samenwonen moedigen wij aan dat het gezin als geheel bij één huisarts doktert, zodat dan één van de betrokken huisartsen de nieuwe huisarts van het hele gezin wordt.

  • Medisch
    • Bevolkingsonderzoek Oost

      Waar blijft mijn oproep voor een uitstrijkje?

      Vrouwen die ingeschreven staan bij één van onze praktijken en die tussen de 30 en 60 jaar oud zijn, krijgen

      in principe, éénmaal per 5 jaar automatisch een oproep om mee te doen aan het bevolkingsonderzoek naar

      baarmoederhalskanker.

      De eerste oproep komt normaliter kort voor u 30 jaar wordt.

      Als u geen oproep heeft gehad kunt u contact opnemen met bevolkingsonderzoek Oost.

       

      Bevolkingsonderzoek Borstkanker

      Op de zelfde manier worden alle vrouwen van 50 tot en met 75 jaar iedere 2 jaar uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek

      naar borstkanker. Hierover vindt u alle informatie bij onderstaande link van https://www.bevolkingsonderzoekoost.nl/ 

       

      Heeft u geen uitnodiging ontvangen dan kunt u contact opnemen met onderstaand telefoonnummer.

      Bevolkingsonderzoek Oost: Tel. 053-4800520 (ma t/m do van 9.00u - 13.00u)

    • Ik denk dat ik een blaasontsteking heb

      Wanneer u denkt een blaasontsteking te hebben, kunt u uw ochtendurine inleveren bij de doktersassistente.                         

      Dit kan elke werkdag bij voorkeur tussen 08.00 uur en 10.00 uur. 

      Voor de uitslag kunt u, mits voor 10.00u gebracht, 's middags tussen 14.00 uur en 17.00 uur bellen met de assistente.

      U mag urine afgeven aan de balie, hierbij vragen wij u een briefje in te vullen met de aanwezige klachten. U mag het briefje ook downloaden via onderstaande link en samen met de urine afgeven aan de balie. 

       

      Download Urinebriefje 

       

      Let hierbij op de volgende punten:

      • het beste is de ochtendurine op te vangen
      • eerst de schaamstreek goed met water wassen
      • daarna de urine opvangen in een schoon en droog potje
      • het potje voorzien van naam en geboortedatum
      • het potje binnen het uur afgeven aan de assistente bij de balie
      • als het niet binnen een uur lukt, tijdelijk de urine in de koelkast bewaren

        

      Bij kinderen die niet zindelijk zijn:

      • aan de balie bij de huisarts of bij apotheek een plaszakje halen
      • eerst de schaamstreek goed wassen met water
      • zakje rond de schaamstreek plakken
      • iedere 10 minuten kijken of er geplast is

       

      Het kan voorkomen, dat het niet meteen duidelijk is, dat u een blaasontsteking heeft. Dan wordt de urine op kweek gezet; dit moet een nacht staan. Ook voor deze uitslag kunt u de volgende dag tussen 14.00 uur en 17.00 uur bellen. Omdat de praktijk op zaterdag gesloten is, zetten we op vrijdag geen kweken in. Indien een blaasontsteking is aangetoond in de urine, krijgt u een antibioticumkuur. Alleen als er na de kuur nog klachten bestaan, moet u weer urine inleveren ter controle.

       

      Wat kunt u zelf doen:

      • veel drinken
      • de blaas regelmatig goed leegplassen
      • bij aandrang het plassen niet uitstellen
      • na gemeenschap gelijk gaan plassen
    • Kan ik hulp krijgen bij stoppen met roken?

      Stoppen met roken

      Stoppen met roken is belangrijk voor uw gezondheid en maakt ook een behoorlijk verschil in de portemonnee.

      Stoppen met roken kan moeilijk zijn, vooral voor mensen die al lang en/of veel roken.Onderzoek heeft wel aangetoond dat stoppen in je eentje veel minder vaak lukt dan stoppen met hulp en begeleiding.

      Onze praktijkondersteuners (POH's) zijn getraind in begeleiding van mensen die willen stoppen met roken. U kunt via de telefoon of de balie een afspraak bij één van hen maken. Sinds 2013 vergoeden veel verzekeraars weer de middelen die wordt gebruikt bij stoppen met roken; wel afhankelijk van het verzekerde pakket dat u gekozen hebt.

       

    • Hoe kan ik mijn menstruatie uitstellen?

      Uitstel menstruatie 

      Als u de anticonceptiepil gebruikt, is de eenvoudigste methode om dan geen stopweek te houden tussen de strips en meteen door te gaan met de volgende nieuwe strip.

      Gebruikt u de anticonceptiepil niet, dan kan uw huisarts u een recept voorschrijven om de menstruatie uit te stellen. De meeste kans op succes is er als u 2 weken voor de verwachte menstruatie begint met het innemen van deze medicatie. Start u minder dan 1 week voor de verwachte menstruatie dan wordt de kans op doorbraakbloeding groter.

      U kunt dit telefonisch aanvragen via de assistente.

    • Ik denk dat ik zwanger ben. Wat nu?

      Als u zwanger bent kunt het best contact opnemen met de verloskundigenpraktijk Sifra te IJsselmuiden.

      De verloskundigen vinden het prettig als u 5 a 6 weken na de eerste dag van de laatste menstruatie contact met hen opneemt voor het maken van een afspraak.

      http://www.sifra-verloskundigen.nl/ 

      Een enkele keer kan het voorkomen dat uw begeleiding door de gynaecoloog wordt overgenomen.

      Is de zwangerschap ongewenst, dan kunt u natuurlijk altijd bij de huisarts terecht om over uw opties te praten.