Niet verschenen op uw afspraak zonder bericht
Het is voor ons een toenemend probleem dat mensen óf niet verschijnen op een geboekte afspraak, óf deze te laat (bv een half uur van te voren) af willen zeggen. Medepatiënten moeten hierdoor onnodig lang wachten of kunnen daardoor geen afspraak krijgen. Om daar wat aan te doen, hanteren wij volgens landelijke richtlijnen het zogeheten wegblijftarief.
Wat is het wegblijftarief?
Het wegblijftarief wordt in rekening gebracht bij patiënten die niet op hun afspraak met een arts, assistente of praktijkondersteuner verschijnen of die niet uiterlijk 24 uur van tevoren de afspraak hebben afgezegd. Dit bedrag wordt niet vergoed door zorgverzekeraars. U krijgt een nota van de huisarts thuisgestuurd die u binnen 14 dagen dient te betalen.
Hoe hoog zijn de kosten?
Voor een gemist enkel consult bedraagt het tarief € 15.00. Dit zijn landelijke tarieven die huisartsen voor een consult hanteren. Voor speciaal geplande verrichtingen zoals een longfunctieonderzoek, een hartfilmpje of een gesprek bij een praktijkondersteuner geldt een dubbel tarief van €30.00.
Wat kan ik doen als ik verhinderd ben voor mijn afspraak?
Als u verhinderd bent, verzoeken wij u om uiterlijk 24 uur van te voren telefonisch contact op te nemen met de assistente (niet via email). Vaak kan dan meteen een nieuwe afspraak worden gemaakt. Het kan natuurlijk zijn dat er een bijzondere reden was waarom u verhinderd was. In dat geval kunt u aan de assistente laten weten wat er precies is misgegaan. Mogelijk zullen de kosten dan niet op u verhaald worden. Indien u echter bij herhaling dergelijke redenen opgeeft behouden wij ons het recht voor om u het wegblijftarief voor gemiste afspraken in rekening te brengen.
Hoe voorkom ik dat ik mijn afspraak vergeet?
Noteer uw afspraak met ons op een plek waardoor u er tijdig aan herinnerd wordt, of vraag iemand in uw omgeving om u tijdig aan uw afspraak te helpen herinneren.